Varmt välkomnande för Bilias kunder i Västerås

Bilia-anläggningen på Strömledningsgatan i Västerås genomgick nyligen en total renovering för att erbjuda de nästan 400 dagliga besökarna en bättre upplevelse. Det första som möter dem är en smidig och energieffektiv karuselldörr från ASSA ABLOY Entrance Systems.

Den omfattande ombyggnation som gjordes på den välkända Bilia-anläggningen i norra delarna av Västerås var en del i en förändring till det som Volvo Cars benämner som ”Volvo Retail Experience” – ett showroom-koncept som ska genomsyra alla Volvo-anläggningar och där varumärket och kunden sätts i fokus.

Under cirka ett år höll arbetet på och i stort sett hela anläggningen inkluderades.

– Vi hade en stor invigning när allt var klart. Vi bytte verkligen allt från inredning och möbler till hela entrén, så vi fick ett helt nytt utseende och profil. Lokalerna är nu helt fantastiska och ger en stor wow-känsla. Allt känns väldigt ljust och fräscht, säger Petter Svalby, försäljningschef på Bilia Personbilar i Västerås.

Skjutdörrar byttes mot karusell
Tidigare klev kunderna in i bilhallen genom stora och utrymmeskrävande skjutdörrspartier. Dessa har alltså nu bytts ut mot en karuselldörr med möjlighet till nattstängning och en intilliggande slagdörr.

– Det blev verkligen en helt annan entré. Det är en lyxigare känsla att gå igenom en karuselldörr och tack vare den lounge som finns innanför ger vi kunderna en mer välkomnande känsla, säger bilvärdinnan Emma Swärd som bland annat bemannar receptionen och på så sätt har bra överblick på besökarflödet.

Stort flöde av människor
Cirka 400 kunder besöker anläggningen per dag och alla – oavsett om det gäller nybilsförsäljning, service eller skadeverkstad – passerar genom karuselldörren.

– Flödet fungerar riktigt bra. Eftersom receptionen ligger precis intill kan vi enkelt justera hastigheten på karusellen eller ställa upp den helt och hållet. Vi har också musik både innanför och utanför entréområdet och värme i karusellen. Kalla dagar vill man nästan gå ett extra varv innan man går in, säger Lee Enarsson, också bilvärdinna.

Värme i dubbel bemärkelse
Förutom den stora fördelen med att karuselldörren både är en stilren och hållbar entrélösning framhåller Petter Svalby en annan viktig kundupplevelse som den nya entrén bidrar till.

– Jag tycker verkligen vi har lyckats med att skapa en varm känsla för våra besökare när de kommer till oss. Den känslan vill vi att alla runt om kring Västerås ska ha när de tänker på Bilia. Här ska man alltid kunna sitta ner och kunna ta en kopp kaffe och en bulle när man väntar. Entrén ger kunden värme både fysiskt och känslomässigt, och den känslan vill vi att kunden har med sig genom hela anläggningen och hela vägen hem efter besöket, säger han.

– Detta är viktigt för oss och den känslan skapar vi inte utan en värdig entré. Sedan är det såklart ingen nackdel att den är ursnygg och ger en riktig hotellkänsla när man passerar den, tillägger Petter Svalby.

En entré värdig varumärket Volvo Cars och en varm känsla för alla besökare  både fysiskt och känslomässigt. Det är några av alla de fördelar den nya karuselldörren på Bilia Västerås erbjuder, menar Lee Enarsson, Petter Svalby och Emma Swärd.

Utvalda lösningar

Läs mer om de lösningar och produkter som används vid denna kundanläggning.

Karuselldörrar