Digitalisering och e-handelns inverkan på logistikflöden av varor och gods

/global/scaled/1385x603x0x4x1000x435/AAES-SE-about-us-news-images-Catharina_Elmsater_Svard_ASSA_ABLOY_Entrance_Systems.jpg

Internet har förändrat hela vår livsstil; hur vi bor, arbetar men också hur vi konsumerar. En stor del av handeln sker på nätet. 58,1 miljarder kronor* förväntas svensk e-handel att omsätta årligen. E-handel är en stor utmaning för logistik- och transportföretag, men genererar också oerhörda möjligheter.

Många upplever dessutom att tid är hårdvaluta. Stress och känslan av att alltid ha bråttom gör att fler värnar om sin egen tid. Särskilt storstadsbor känner säkert igen frustrationen av att behöva stå i kö. Eller att behöva vänta på något eller någon som inte kommer på utsatt tid. Vardagliga sysslor utförs och löses på andra och nya sätt. Att beställa hem tjänster och varor på nätet är idag mer regel än undantag i många hushåll.

Catharina Elmsäter Svärd var Sveriges infrastrukturminister åren 2010-2014 och har varit heltidspolitiker i över 20 år. Catharina är numera egenföretagare och agerar rådgivare och konsult inom områdena infrastruktur, logistik, kollektivtrafik och transporter. Hon är bland annat styrelseordförande i Railcare och Drive Sweden.

- Ofta beställer näthandlaren tre tröjor för att kunna prova hemma och sen returnera. Mottagaren vill så klart ha varorna så snabbt som möjligt med fri transport- och returrätt. Kraven ökar och jag som köpare förväntar mig att få varorna levererade på en plats nära mig, på en tid som passar mig. Detta köpbeteende medför oerhörda konsekvenser på transportörerna, säger Catharina Elmsäter-Svärd

Catharina var huvudtalare på ett event som ASSA ABLOY Entrance Systems anordnade den 24/11 2016 om framtidens logistik- och transportflöden. Hon berättade om ett par trender som kommer att påverka hela logistik- och transportbranschen. Hur tacklar du dessa?

Vilket logistik- och transportföretag tar positionen som nästa Über?

Urbaniseringstrenden är stark och det byggs som aldrig förr, särskilt i storstäderna. Det byggs arbetsplatser, sjukhus, shoppingcentrum som alla behöver leveranser, returnera men också bortforsling av avfall.

- Fokus ligger på att bygga nytt men tyvärr är det vanligt att kommunerna glömmer bort budbilar och transportörer. Problemet är inte långdistanstransporterna, det är den sista kilometern som är viktig och här står transportbranschen inför en jätteutmaning.

Catharina betonar också att fokus inte bör ligga på färre eller fler transporter. Fokus bör ligga på smartare transporter.

- En förutsättning är uppkoppling, och Internet of Things eller Systems of Systems som det ofta talas om. Redan idag är majoriteten av alla varor, lastbilar, budbilar och även chaufförerna uppkopplade, och även ihopkopplade, säger Catharina.

Även köparna är uppkopplade och kan vara sammankopplade med logistikflödet via en webbsida eller en app. Mängder med data genereras och frågan är helt enkelt vem eller vilka som lyckas ta till vara på detta informationsövertag för att skapa nya affärsmodeller?

Flera av de succéer som flitigt anges som exempel i dagens digitaliseringsdebatt är Airbnb, Amazon och Uber som alla lyckats skapa nya affärsmodeller genom att använda smart IT och Internet för att hyra, dela eller låna saker istället för att äga dem. Företag har via delningsekonomin, eller gemensam konsumtion som det också kallas, hittat nya affärsmodeller. Flera personer kan konsumera en vara eller tjänst jämfört med om var och en skulle köpa den.

- Frågan är vem som blir nästa Über i logistik- och transportbranschen och som förstår att nyttja ledig kapacitet i bakluckor, lastbilar, budbilar och kanske till och med i kollektivtrafiken?

Kanske är det ett befintligt logistikföretag, eller något av alla de startups som nu börjar ta fart på riktigt? Även Über själva transporterar inte bara individer utan också hämtmat genom Uber Eats och satsar även på att konkurrera med budfirmor och transportföretag.

Släpp faxen, bejaka ny teknik och blicka framåt

Catharina träffar många logistik- och transportföretag och hon upplever att transportbranschen är en konservativ bransch.

- Jag brukar säga; ”Det är dags att släppa faxen nu”. Det gäller att öppna ögonen och förstå att digitalisering, automation och tjänstefiering händer här och nu. Vilket transportföretag ska förstå fullt ut hur modern teknik kan nyttjas och därmed hitta nya affärsmodeller? Affärsmodeller som på riktigt kan tillgodose de ökade krav och förväntningar som individer och företag har idag på snabba, effektiva och personifierade leveranser?

Med dessa ord lämnar vi på på ASSA ABLOY Entrance Systems dessa frågeställningar öppna för vidare reflektion och tankesmedja. Vi vill rikta ett särskilt tack till Catharina Elmsäter-Svärd som höll en intressant och framåtlutad presentation den 24/11. Tack även alla engagerade deltagare som ställde intelligenta och relevanta frågor.

* E-barometern Q3 2016

Prenumerera på nyhetsbrev

Fann du denna artikel intressant? Säkerställ att du får ta del av liknande artiklar i fortsättningen genom att prenumerera på ASSA ABLOY Entrance Systems nyhetsbrev genom att skicka kompletta kontaktuppgifter till marina.arelid@assaabloy.com