Framtidsanalytiker, energieffektiviseringsproffs och dörrexperter i samma lokal

/global/scaled/1410x615x0x6x1000x435/AAES-SE-about-us-news-images-17_maj_2017_Gothia_Towers_Goran_Adlen.jpg

För andra gången körde vi after work och seminarium om framtidens logistik- och transportlösningar. Sittplatserna den 17 maj i Göteborg upptogs av kunder från olika branscher som fick möjlighet att lyssna på en framtidsanalytiker, en energioptimeringsexpert och på dörrexperter från ASSA ABLOY Entrance Systems.

Olof Aurell, Country Manager ASSA ABLOY Entrance Systems i Sverige öppnade upp och berättade om den resa som ASSA ABLOY gör just nu och om hur automatiska entré- och portlösningar är ”sakerna”, i ”sakernas-internet” (Internet of Things). Portar- och entréer kan kopplas upp, kopplas ihop och göras ännu smartare. Att innovation präglar ASSA ABLOY som organisation blev tydligt när alla nylanserade produkter presenterades. Den nya supersnabba takskjutporten, den halvautomatiska karuselldörren, de nya lastbryggorna och ISO snabbrullporten som samtliga är framtidssäkrade innovativa entré- och portlösningar.

Spara miljonbelopp genom energieffektivisering

Bobo Ekelundh från Systeminstallation berättade om hur DB Schenker lyckats spara 100 miljoner på 10 år genom energibesparingar. Därefter följde ett intressant samtal mellan Patrik Nordberg från oss och Bobo Ekelundh om hur transportcentraler kan minska energikostnaderna i samband med lastning och lossning. Genom att mäta, samla in data och analysera går det att spara energi men också genom att omorganisera resurser och se över flöden för att effektivisera och optimera verksamheten.

Digitalt och analogt går hand i hand och skapar konkurrensfördelar

Efter lite mingel, mat och dryck så fick vi lyssna till trendanalytikern Göran Adlén som fyllde en timme med inspirerande och provocerande citat, anekdoter och exempel på hur framtiden är redan är här. I ett rasande tempo fick vi höra om robotar som tar över våra jobb, om smarta städer som växer fram och hur vi kan skapa möjligheter och hitta nya affärsmodeller baserat på de trender och framtidsspaningar som målades upp. Det gäller att inte överväldigas av den digitalisering som är här för att stanna. Think big, go small. Hitta balansen mellan det digitala och det analoga. Se till att leverera kärlek och det lilla extra till kunderna. Detta ger konkurrensfördelar menar Göran Adlén.  

Vi vill tacka alla deltagare för att ni tog er tid att spendera tid med oss och bidra med input och bra frågeställningar till talarna. Och till er som missade detta tillfälle vill vi uppmuntra er till att prenumerera på vårt nyhetsbrev och på så vis också ta del av intressanta artiklar, trevliga inbjudningar och information om nya spännande artiklar.

För vidare läsning:

Artikel som beskriver hur Schenker lyckades spara 100 miljoner på 10 år>>
Artikel om hur Catharina Elmsäter-Svärd ser på framtidens transport & logistik>>